Cukrász képzési szerkezet

Általános információk a képzésről

Jelentkezési feltétel:

jó illat és íz érzés

jó látás, ügyes kezek, művészi tehetség

jó memória

képes összpontosítani

önfegyelem és kezdeményezés

fizikai állóképesség

kreativitás, kitartás, több feladatra összpontosítás

jó modor

stressz ellenállás

személyi higiénia

jó fizikai koordináció

jó személyes megjelenés és megfelelő testtartás

egy funkcionális osteoarticularis rendszer

egy orvosi igazolás, amely igazolja, hogy a jelölt nem szenved fertőző betegségben

A tevékenységek köre:

a termelési folyamat során felhasznált nyersanyagok rendelése és tárolása

cukrászati termékek gyártására szolgáló gépek és berendezések működtetése

cukrászati termékek gyártása

elkészített cukrászati termékek feldíszítése

kész és félkész cukrászati termékek tárolása

a munkaterület tisztítása mind a munka során, mind a munka befejezése után

hulladékgazdálkodási előírások betartása

Képzési célok:

(O1) – a résztvevők alapvető információt kapjanak az élelmiszer tárolási módszereiről és a nélkülözhetetlen élelmiszertermékek megrendeléséről

(O2) – biztosítja a résztvevők alapvető információit az alapvető egészségügyi és biztonsági előírásokról, valamint a gépek és berendezések megfelelő működtetésének módszereiről

(O3) – a résztvevők alapvető információt kapjanak a félkész cukrásztermékek előkészítéséről

(O4) – a kész cukrászati termékekre vonatkozó alapinformációjának bevezetése

(O5) – a cukrászati termékek díszítési technikájának bevezetése

(O6) – biztosítja a résztvevők számára a félkész és kész cukrászati termékek tárolási módjairól szóló információkat

(O7) – a résztvevők tájékoztatása a cukrászdákban használt HACCAP rendszerről

(O8) – a hulladékgazdálkodási előírásoknak a bevezetése

 

Képzési eredmények a program teljes szintjén

 

 Tudás

A résztvevő

(K1) ismeri a cukrászati termékek gyártása során felhasznált fő nyersanyagokat

(K2) tudja, hogyan kell tervezni és tárolni megrendeléseit

(K3) ismeri a HSE alapelveit a munkahelyen, és tudja, hogyan kell működtetni a cukrászatban megtalálható gépeket és berendezéseket

(K4) tudjon készíteni félkész cukrászati termékeket

(K5) ismeri a kész édesipari termékek gyártási technológiáját

(K6) ismeri a cukrászati termékek díszítésére szolgáló elemi módszereket és technikákat

(K7) ismeri a félkész és kész cukrászati termékek tárolási módszereit

(K8) ismeri a cukrászatban használt HACCAP alapszabályait

(K9) ismeri a hulladékgazdálkodási szabályokat

Képességek
A résztvevő:

(S1) képes a cukrászati termékek gyártása során felhasznált megfelelő nyersanyagokat megrendelni és tudja, hogyan kell tárolni őket

(S2) ismeri a HSE előírásait, végrehajtja az eljárásokat, biztonságosan működteti a gépeket és a berendezéseket

(S3) képes félkész cukrászati termékeket készíteni

(S4) kész termékek feldíszítése

(S5) képes befejezni a cukrásztermékeket

(S6) a HACCAP szabályainak megfelelően félkész és kész cukrászati termékeket tudja tárolni

(S7) alkalmazza a HACCAP szabályait a cukrászipari gyártási folyamat során

(S8) ismeri a hulladék osztályozására és kezelésére vonatkozó szabályokat

Kompetenciák:
A résztvevő:

(C1) a feladatok elvégzése során kreativitást és kitartást mutat ki

(C2) a cselekvéseinek következményeit képes előrelátni

(C3) nyitott a változásra

(C4) képes megbirkózni a stresszel

(C5) megszerzi a munkatapasztalatot és folyamatosan javítja a szakmai készségeket

(C6) felelősséget vállal a feladataiért

(C7) csapatközpontú, és hatékony csapatmunkát ösztönzi

A képzési program szerzőjeZbigniew Koźlik, a HP Park Plaza-Wrocław vezetője

 

Keretképzési tanterv

Első tárgykör: az élelmiszer minőség és az élelmiszer biztonsági irányítás
Tantárgy

1.      Az ergonómia, a HSE és a tűzvédelem a cukrászati létesítményekben való elvei

2.      A cukrászipari termékek higiéniai elvei

3.      A HACCAP rendszer

4.      A cukrászati termékek minőségét befolyásoló tényezők

Oktatási eredmények a tématerületen
Tudás

A képzés résztvevője ismeri:

(K1) a kulcsfontosságú elképzeléseit a munkahelyén, a tűzvédelem, a környezetvédelem és az ergonómia területén is

(K2) a munkavállaló és a munkáltató jogait és kötelességeit a HSE területén

(K3) az egészségügyi kockázatot, a halálos veszélyt, valamint az anyagi és környezeti veszélyt a szakmai feladatokhoz kapcsolódóan

(K4) a munkahelytervezés elveit a formális ergonómiai követelményeknek, a HSE szabályozásnak, a tűzvédelmi szabályoknak és a környezetvédelmi jognak megfelelően

(K5) a Cukrászdáknak szánt HACCAP elveit

(K6) a cukrászati termékek minőségét befolyásoló tényezőket

Képességek

A képzés résztvevője:

(S1) szervezi a munkahelyet a formális ergonómiai követelményeknek, a HSE szabályoknak, a tűzvédelmi szabályoknak és a környezetvédelmi törvényeknek megfelelően

(S2) megvalósítja a HACCAP rendszer elveit cukrászatban

(S3) alkalmazza a cukrászati termékek minőségét befolyásoló tényezőket

Kompetenciák

A képzés résztvevője:

(C1) tisztában van az ergonómiával és az HSE-vel kapcsolatos elvekkel

(C2) tisztában van a HACCP rendszer elveivel

(C3) tudatában van azokkal a tényezőkkel, amelyek befolyásolják a cukrászati termékek minőségét

 

Munkamódszerek

1.      Előadás

2.      Gyakorlatok

3.      Műhelyek

 

 

Második tárgykör: Cukrászatban nyersanyagok tárolása
Tantárgy

1.      Nyersanyagok és adalékanyagok cukrászati termékek gyártásához

2.      Segédanyagok

3.      A cukrászati nyersanyagok minőségének értékelése

4.      A cukrászipari nyersanyagok és késztermékek elrendezése és tárolása.

Oktatási eredmények a tématerületen
Tudás

A képzés résztvevője tudja:

(K1), mely nyersanyagokat és élelmiszer-adalékanyagokat használnak a cukrászati termékek gyártása során

(K2), mely segédanyagok hasznosak a cukrászatban

(K3) hogyan kell értékelni a cukrászati termékek minőségét

(K4) hogyan rendezze el a raktárakban nyersanyagokat és félkész termékeket

(K5) hogyan kell követni az élelmiszer biztonság minőségét garantáló eljárásokat

Képességek

A képzés résztvevője képes arra:

(S1), hogy megkülönböztesse a cukrászatban használt cukrászipari nyersanyagokat, élelmiszer-adalékanyagokat és segédanyagokat

(S2), hogy átadja a nyersanyagok és a félkész termékeket a cukrászipari eljárásoknak megfelelően

(S3) hogy tudja követni a cukrászati nyersanyagok érzékszervi értékelésének szabályait

(S4) hogy tudja értékelni a cukrászati nyersanyagok minőségét

(S5), hogy tudja követni a nyersanyagok és félkész termékek elrendezését és tárolását

(S6), hogy tudja követni az élelmiszer biztonság minőségét garantáló eljárásokat

Kompetenciák

A képzés résztvevője:

(C1) tisztában van a cukrászipari nyersanyagok és a cukrászati termékek minőségével

(C2) tisztában van azzal, hogy a cukrászipari nyersanyagok érzékszervi értékelése hogyan befolyásolja a cukrászati termékek érzékszervi értékelését

(C3) tisztában van a cukrászati nyersanyagok és a félkész termékek és a cukrászati termékek minőségének megfelelő (és helytelen) tárolásával

Munkamódszerek

1.      Előadás

2.      Gyakorlatok

3.      Műhelyek

 

 

 

Harmadik tárgykör: Cukrászati félkész termékek
Tantárgy

1.      Meleg és hideg krémek

2.      Különböző típusú mousse

3.      Vajkrémek (sajt, mák vagy dió)

4.      Különböző típusú szirupok, pomádékok, jegesedés és zselé

5.      Csokoládé és félkész termékek csokoládéból

Educational results at the subject area level
Tudás

A képzés résztvevője tudja/ismeri:

(K1) hogyan készítsen meleg és hideg krémeket

(K2) hogyan készítsen vajkrémet (sajt, mák és dió)

(K3) hogyan készítse el a szirupot, a pomádot, a jegesedést és a zselét

(K4) a csokoládé típusait és a csokoládé olvadásának módszereit

Képességek

A képzés résztvevője képes:

(S1) a cukrászati termékek típusainak és gyártási módjainak leírására

(S2) a műszaki dokumentáció és a cukrászati receptek felhasználására

(S3) a cukrászati termékek gyártásának technológiai folyamatainak megtervezésére

(S4) a nyersanyagok, az élelmiszer-adalékanyagok és egyéb cukrászipari anyagok kiválasztására

(S5) cukrászati gépek, berendezések és egyéb kisebb készülékek üzemeltetésére

(S6) a cukrászati termékek organoleptikus értékelésének elvégzésére a technológiai folyamat minden szakaszában

Competences

The training participant:

(C1) is aware of the methods of making semi-finished pastry products

(C2) is aware of the aim and the methods of melting chocolate

Work methods

1.      Előadás

2.      Gyakorlatok

3.      Műhelyek

 

 

Negyedik tárgykör: sütemények és cukrászati termékek
Tantárgy

1.      Édes sütemények, élesztő tészta

2.      Puff tészta sütemények, sütemények

3.      Ropogós sütemények, ropogós tészta

4.      Piskóta

5.      Leveles tésztából készült sütemények és tészták

6.      Mézeskalácsos sütemények és tészták

7.      Habsütemények és habtészták

8.      Ropogós sütemények, élesztő tészta

9.      Vajas krém sütemény

Oktatási eredmények a tématerületen
Tudás

A képzés résztvevő tudja

(S1) a cukrászati termékek típusait és gyártási módszereit

(S2) hogyan használhatja a műszaki dokumentációt és a cukrászati recepteket

(S3) hogyan kell terveznie a cukrászati termékek gyártási folyamatát

(S4) hogyan kell kiválasztani a nyersanyagokat, az élelmiszer-adalékanyagokat és egyéb cukrászati anyagokat

(S5) hogyan kell működtetni cukrászati gépeket, berendezéseket és egyéb kisebb készülékeket

(S6) hogyan kell elvégezni a cukrászati termékek organoleptikus értékelését a technológia folyamat minden szakaszában

Képességek

A képzés résztvevője képes:

(S1) a cukrászati termékek típusainak és gyártási módjainak leírására

(S2) a műszaki dokumentáció és a cukrászati receptek felhasználására

(S3) a cukrászati termékek gyártásának technológiai folyamatainak megtervezésére

(S4) a nyersanyagok, az élelmiszer-adalékanyagok és egyéb cukrászipari anyagok kiválasztására

(S5) a cukrászati gépek, berendezések és egyéb kisebb készülékek üzemeltetésére

(S6) a cukrászati termékek organoleptikus értékelésének elvégzésére a technológiai folyamat minden szakaszában

Kompetenciák

A képzés résztvevője:

(C1) tisztában van a cukrászati termékek előállítási módszereivel

(C2) ismeri a műszaki dokumentációt és a cukrászati receptek használatát

(C3) tisztában van azzal, hogy milyen gépeket és berendezéseket kell kiválasztania.

Munkamódszerek

1.      Előadás

2.      Gyakorlatok

3.      Műhelyek

4.      Oktató videók