Relaxációs gyakorlatok

Ha a fülzúgástól stresszesnek, idegesnek érzed magadat, vagy ha a fülzúgásod felerősödik, segíthetnek a relaxációs gyakorlatok.

Ezek a gyakorlatok segíthetnek a stresszszintek kezelésében. Akkor a leghatékonyabbak, ha rendszeresen, a mindennapi rutin részeként végzed őket. Minél nyugodtabbá és ellazultabbá válsz, annál  inkább képesnek érezheted magadat   a fülzúgásod kezelésére, és nem figyelsz rá többé.

A relaxációs gyakorlatok közé légzőgyakorlatok, izomlazító és ritmikus gyakorlatok tartoznak. Ezek bárhol, bármikor végezhetők.

Sok fülzúgásklinika kínál ilyen gyakorlatokat a kezelés megkönnyítésére. Ha úgy gondolod, hogy neked is hasznodra válhatnak, beszélj az audiológusoddal vagy fülzúgásspecialistáddal, hogy megtudhasd, mik a lehetőségeid.

Részt vehetsz egy a lakóhelyedhez közel lévő relaxációs, jóga vagy tudatossági tanfolyamon is. Ezenkívül számos appal (okostelefonos, tabletes alkalmazással) végezhetsz vezetett relaxációs gyakorlatokat.

Ha úgy érzed, hogy további segítségre lenne szükséged az idegesség vagy a depresszió – akár gyógyszeres – leküzdéséhez, keresd fel a háziorvosodat.

Önsegítő módszerek

Számos egyszerű dolog segíthet a fülzúgás kezelésében nyugtató hangok hallgatásától kezdve odáig, hogy mindig ugyanazon a helyen folytatsz másokkal kötetlen beszélgetést.

Akár Egy audiológus (hallás specialista) vagy egy fülzúgásszakértő is tud adni számos gyakorlati tanácsot a probléma kezelésére, de szakértő bevonása nélkül is kipróbálhatsz néhány egyszerűbb módszert:

  • hallgass nyugtató zenéket és hangokat: ez segíthet elterelni a figyelmedet a pillanatnyi helyzetről, és ha ez nem sikerülne, akkor is mindenképp csökkenti a tüneteket, ezáltal kevésbé lesz zavaró. Így talán könnyebben el tudsz lazulni, majd később elaludni is.
  • Tudj meg többet a fülzúgásról, értsd meg, mi is ez valójában, mik lehetnek a kiváltó okai, milyen gyakorisággal fordul elő, hogyan tudod kezelni, és ezáltal megnyugtatni magadat.
  • Ha hallássérült vagy, használj hallókészüléket, mert a környezeti hangok is segíthetnek enyhíteni a fülzúgás mértékét, ezáltal is javíthatod a hallásodat.
  • Sajátíts el néhány relaxációs gyakorlatot, mert a stressz csak súlyosbítja a fülzúgás mértékét, viszont ha megtanulod a stresszszintedet csökkenteni, sokat segíthet neked a jelenlegi állapotodat könnyebben elviselni.
  • Beszélgess olyanokkal, akiknek hasonló problémájuk van. Egyébként ez az egyik leghasznosabb dolog, amit tehetsz, mert velük megoszthatod a tapasztalataidat, és kaphatsz tőlük tippeket a probléma orvoslására. Bekapcsolódhat a weblapunkon található nyilvános fórum beszélgetéseibe, amelyek éppen ezzel a témakörrel foglalkoznak, vagy látogass el egy támogató szolgálathoz.
  • Oszd meg családtagjaiddal és barátaiddal, hogyan hat rád a fülzúgás: jobb, ha a közvetlen környezeted is tudomást szerez róla, mert így ők is el lesznek látva a kellő információval ahhoz, hogy ne érje őket meglepetés, és könnyebben tudjanak majd segíteni.
  • Tegyél meg néhány lépést az általános egészséged érdekében: kezdj el egy nem túl drasztikus diétát, a rendszeres torna elősegítheti az álltalános jó közérzetedet, ezáltal a fülzúgással is könnyebben tudsz majd együtt élni. A háziorvosod is ajánlhat gyakorlatokat, és a diétádat is megfelelően be tudja állítani.
  • Kövess bizonyos útmutatásokat a könnyebb alvás érdekében: ha a fülzúgás kihat az alvási szokásaidra, ezen könnyen segíthetsz például egy olyan egyszerű szabály bevezetésével, hogy mindig ugyanabban az időpontban kelsz fel, vagy  a lefekvés előtt már egy órával felkészülsz az alvásra.
  • kerüld a hangos zajokat, ne kísérletezz feltétlen nagy zajok befogadásával, mert ettől az állapotod rosszabbra is fordulhat.

Tudatéberség

A tudat éberség a meditáció egy olyan formája, amely segít abban, hogy tisztában legyél azzal, amit megtapasztalsz, anélkül, hogy ítélkeznél felette, vagy harcolnál bármi Ellen. Ez is segíthet a tinitus kezelésében.

A tudatéberség magában foglalja a figyelmet a jelen pillanatra: gondolataidra, érzéseidre, a testi tudatosságra és a téged körülvevő világra. A tudatéberség gyakorlása számos pozitív hatással jár: javíthatja az általános jólétet, és segítheti az embereket a stressz, depresszió, krónikus betegségek és Esetenként a fülzúgás kezelésében.

A tudatéberség terápiaként való felhasználásakor nem várható el, hogy az megváltoztassa a fülzúgás természetét, de azt pozitív irányba befolyásolhatja, ahogyan rá reagálsz, így könnyebben megbirkózhatsz vele. Továbbá Segíthet abban, hogy elfogadd a fülzúgást, hogy ne küzdj tovább ellene, és ez a későbbiekben nem fog lehangolni többé.

A Mindfulness kurzusok nem elérhetőek minden egyes audiológiai központban, ezért lehet, hogy fel kell keresned egy fülzúgással foglalkozó szakorvosi központot, amennyiben terápiát javasoltak neked.

Ha a fülzúgást kezelő program részeként nem tudsz hozzáférni a Mindfulness elsajátításához, előfordulhatnak helyi képzések, találhatsz könyveket, alkalmazásokat és online forrásokat a témában, ahol megfelelő tájékoztatást kaphatsz róla.